Dette skovlhjulet, som i dag står bak museet mot Eikeren, stammer fra dampskipet Ekeren. Skipet ble bygget ved Bergens Mekaniske Verksted i perioden 1850-1857. Det gikk i rute mellom Christiania og Bygdøy under navnet Bygdø et par år, inntil det ble kjøpt av Eidsfoss jernverk i 1860. Det ble døpt Ekhof, etter bygdene Eker og Hof, men fikk senere navnet Ekeren.
Ekern gikk i rute mellom Vestfossen og Eidsfoss til omkring 1914, og det fraktet både gods og passasjerer. Etterpå ble det brukt et par år som lekter, og skovlhjul og maskineri ble dermed demontert. Skipet sank ved Bånepina utenfor Hakavika kraftstasjon, under et uvær i 1917, og ligger i dag på bunnen av Eikern. Det var Ekeren som tok de prominente gjestene til åpningen Tønsberg-Eidsfossbanen i 1901.
Da dampskipet Stadshauptmand Schwartz kom i drift i 1903, tok det over det meste av persontrafikken på Eikeren. Det gikk i fast rutetrafikk mellom Eidsfoss og Vestfossen til det sank ved verkets brygge i 1931. Skipet ble hevet i 1995 og er plassert på Kølabånn, hvor du også finner mer informasjon om denne båtens historie.
Ved siden av Skovlhjulet kan du se rester etter fundamentet til jernbaneverkstedet til Tønsberg – Eidsfosbanen og en liten bit av det smalsporede sidesporet som gikk hit.
Skulpturen «Til Elise»
Skulpturen «Til Elise» viser til Nord-Jarlsbergmuseenes utstilling om Elise Kristensen og hennes liv på Eidsfoss fra 1867 til 1957. Elise var formerenke på Eidsfos Verk med fire små barn. Utstillingen gir et innblikk i hennes livshistorie, aktuelle sosiale problemstillinger og kvinnens rolle på denne tida. Du finner den i tilknytning til Kroa. Les mer her.
Skonnerten (ca. 1860)
Nede i elva, rett ved moloen, kan du se restene av bunnskroget til «Skonnerten». Dette var opprinnelig en 15 meter lang pram- og fraktebåt som gikk på Eikern fra ca. 1860 til 1901. Den ble blant annet brukt til å frakte rujern og koks fra Drammen via Vestfossen.
Da Tønsberg – Eidsfosbanen åpnet var det derimot lite brukt for den gamle fraktebåten. Den ble nå brukt til overnatting for utenbys sagbruksarbeidere der den lå til kai i elvemunningen. Mange brukte også å stå på dekk og fiske.
Bildet ble tatt da båten lå ved Verkets brygge i 1900. Legg merke til at det fører unionsflagget, eller den såkalte «Sildesalaten», der det svenske flagget er plassert i øverste hjørne.
Fotograf ukjent. Håndkolorert av Bjørn Vangen.
Under: En film om Ekern av Christian Erik Nordby.