Jernbanehistorisk dag på Jernverksmuseet
For syvende år på rad, inviterer Vestfoldmuseene til Jernbanehistorisk seminar 16. juni kl 12. Seminaret byr på flere spennende jernbanehistoriske foredrag, og finner sted i utstillingen «Fremtidstoget», som åpnet på Jernverksmuseet i 2021. I det som engang var et snekkerverksted, der Eidsfoss verk laget tredeler til jernbanevogner til omtrent 3000 godsvogner i perioden 1898-1968.
I år er det flere spennende foredrag. Bjørg Eva Aasen fra Norsk jernbanemuseum kommer for å fortelle om Narvesen kioskkompani og jernbanemuseets restaurering av en kiosk fra 1921. Bent Ek fra Eiker historielag kommer for å snakke om Stasjonsbyen Vestfossen, og Fred Nordseth fra stiftelsen Gamle Eidsfoss redegjør for dampskipet Stadshauptmand Schwartz’ historie og det mangeårige arbeidet med å heve og restaurere den.
Velkommen til en jernbanehistorisk dag på Eidsfoss.
Foto: Norsk jernbanemuseums samling. Tatt av Mittet Foto AS.
Program
Kl. 12-12.45: Bjørg Eva Aasen, Norsk jernbanemuseum, Hamar: «Narvesens aviskiosk fra 1921 – hvordan og hvorfor restaurere?»
Kl. 13.00-13.30: Museumsforeningen Vestfold privatbaner: «Restaurering av Narvesen-kiosken på Reidvintunet».
Kl. 13.30-14.30: Bent Ek, Eiker historielag: «Vestfossen – stasjonsbyen ved Eikeren»
Kl. 14.30-15.00: Fred Nordseth: «Dampskipet Stadshauptmand Schwartz’ tid på Eikern»
Kl. 15.00-16.00: vi følger Fred bort til dampskipet for omvisning på båten. Varer så lenge det varer!
To historier om restaurering av Narvesens aviskiosk
Bjørg Eva Aasen fra Norsk jernbanemuseum på Hamar holder et foredrag om historien bak Narvesenkiosken som Norsk jernbanemuseum mottok høsten 2017, og om hvordan kiosken har blitt restaurert, slik at den i dag er en av de flotteste attraksjonene på Norsk jernbanemuseums anlegg på Hamar. Narvesen kioskkompani er et spennende stykke norsk historie, som er flettet sammen med jernbanehistorien. Bertrand Narvesen (1860-1939) grunnla selskapet i 1894 for salg av lesestoff for reisende ved jernbanene på Østlandet. Narvesen ble et landsdekkende selskap, som solgte en rekke varer, og som la grunnlaget for stiftelsen Fritt ord.
Aasen er utdannet etnolog og utstillingsansvarlig ved Norsk jernbanemuseum. Hun har jobbet med å løfte jernbanehistorien opp fra sporet og vise jernbanens samfunnsrelevans og betydningen av et godt utbygd transportsystem for landet økonomisk, teknisk, sosialt og geografisk.
I 2019 sto en ferdig restaurert Narvesenkiosk fra Hvittingfoss stasjon på Reidvintunet, etter å ha blitt pusset opp av museumsforeningen. Museumsforeningen forteller om restaureringen fra det frivillige livs side.
Vestfossen – stasjonsbyen ved Eikeren
Vestfossen ble stasjonsby 10. november 1871, da jernbanen mellom Hokksund og Kongsberg åpnet. Da var Vestfossen alt et flere hundre år gammelt industristed, men jernbanen gjorde at stedet kunne fortsette å utvikle seg inn i treforedlingsindustriens tidsalder og overleve som tettsted. Samtidig var Vestfossen et viktig knutepunkt for ferdselen videre sørover langs Eikeren til Eidsfoss.
Bent Ek er historiker og har arbeidet som dette på heltid i 30 år både som frilanser og som leder for Eiker Arkiv og kulturminnevernrådgiver i Øvre Eiker kommune. Han har skrevet flere bøker, vesentlig om næringsliv og lokalhistorie i Eikerbygdene.
Dampskipet Stadshauptmand Schwartz’ tid på Eikern
Fred Nordseth, leder i Stiftelsen for bevaring av kulturminner og miljø på Gamle Eidsfoss, «Gamlestiftelsen» på folkemunne. Nordseth har stått i en mannsalder stått i bresjen for bevaringen av kulturminner på Eidsfoss, blant annet hevingen og restaureringen av dampskipet Stadshauptmand Schwartz. Dampskipet sank ved kai på slutten av 1930-tallet, og ble forsøkt hevet to ganger, før Nordseth samlet en gjeng ildsjeler, som fikk hevet den i 1995. Begivenheten ble sendt på Norge rundt og hundrevis av mennesker møtte opp. Nordseth forteller om båtens reise fra å «Eikerns hvite svane» til den nå etter snart 30 år med dugnad, fremstår som et kulturminne på land. Etter foredraget tar han oss med bort for å ta båten nærmere i øyesyn.