Barokklunsj på Hovedgården 23 juni
Vi gjentar suksessen med en barokk formiddag samme dag som Eidsfossfestivalen. Vakre og herskapelige Eidsfos hovedgård fra 1700-tallet danner ramme for en kulinarisk og musikalsk tidsreise. I år har vi vært så heldige å få besøk av gitarist Runar Kjeldsberg og sopran Elisabeth Holmertz. De tolker spansk 1600-tallsmusikk til en tidsriktig meny, og er vi heldige så dukker selveste jernverkseier Hausmann og halvbror opp i år også.
Jose Marin – Tonos Humanos
I Cambridge universitetsbibliotek sin samling finnes manuskriptet til Tonos Humanos skrevet av Jose Marin. En komponist, tenor, harpist, gitarist, prest og kantor som levde et turbulent liv, bl.a. var han fengslet for drap, men slapp ut igjen og klarte seg senere som musiker. Dette er en samling med sanger som sjeldent blir fremført.
Runar Kjeldsberg
Runar Kjeldsberg er kjent for å fremføre virtuos gitarmusikk med stor overbevisning. Hans enorme prosjekt med å spille inn samtlige kjente soloverk av Francois de Fossa ble ferdig høsten 2017. Prosjektet er unikt og det er første gang all Fossas solomusikk for gitar er samlet som innspilt materiale. Arbeidet med de Fossa har gjort Runar Kjeldsberg til en internasjonalt anerkjent utøver av tidlig 1800-talls musikk på periodeinstrument. Dette har ført til store samarbeider med tidlig-musikere som Barokksolistene, Bjarte Eike, Stefan Lindvall, Laima Olsson og Gunnar Hauge
«An impressive debut.» – Paul Fowles, Classical guitar Magazine
«Runar Kjeldsberg spiller alt sammen- på en gitar fra Napoli, 1830 – akkurat så bra som man kunne forvente: han takler de mest virtuose passasjene med samme letthet som en geit springer nedover en klippe, og det finnes ikke antydning til lyd fra venstrehånds fingre.»
Martin Anderson, Klassisk Musikkmagasin
Elisabeth Holmertz
Den svenske sopranen Elisabeth Holmertz har et repertoar som spenner fra middelalder- til samtidsmusikk, via barokk, viser, eksperimentelt musikkteater og senromantikk, men tyngdepunktet i hennes arbeid ligger på tidligmusikk og nyskrevet musikk. Hun operadebuterte i 2005 med tittelrollen i Ophelias: death by water singing av Henrik Hellstenius og har siden gjort flere anerkjente tolkninger av sterke kvinneskikkelser på operascenen, bl.a. Dido, Octavia (Poppeas kroning, Monteverdi) og Armide (Lully). Hun har vært solist i større verk med bl.a. Det Norske Kammerorkester, Kringkastingsorkestret, Oslo Sinfonietta, Danmarks Radios Underholdningsorkester, Cikada og Concerto Copenhagen. Mest av alt er Elisabeth kammermusiker, og hun søker seg til andre musikere som går utradisjonelle veier og søker nye musikalske muligheter. Her kan nevnes pianisten Kenneth Karlsson, med hvem hun mest synger samtidsmusikk, og svenske lutenisten Fredrik Bock, som hun bl.a gitt ut to cd’er med tidig musikk og pop med. Elisabeth studerte ved Norges musikkhøgskole med professor Barbro Marklund-Pêtersone, og ved Hochschule für Musik Köln under professor Barbara Schlick.