Norte y sør – Pop-up-arrangement med multisensoriske installasjoner og performance
Hvor: Annebakken 5, 3095 Eidsfoss
Når: 23 mars kl 19
Inngang: 200 kr
Billetter og registrering:
SMS til 41 81 00 07 (Andreas Barth) eller
e-post til andreas@farmorhuset.com
Norte y sør er et nytt internasjonalt kollektiv, samt et multisensorisk pop-up arrangement med kunstinstallasjoner og performancekunst, med et kaleidoskop bestående av videokunst, dans, musikk og lukt. Arrangementet torsdag 23. mars arrangeres i «Kubbehuset» i Eidsfoss, lokalene til trommeverkstedet til Solid Wood Drum og platestudioet Farmorhuset. Norte y sør består av fire «kryssmodalister», forskere og kunstnere, fra Argentina og Norge. De fire har samarbeidet siden 2014 med å skape og utforske kryssmodal kunst og forskning, med framføringer og presentasjoner/publikasjoner i Finland og Norge.
Maria Zegna (Argentina). Transdisiplinær kunstner, skaper av det performative språket New Emotionality, danser, designer av emosjonelle duftatmosfærer
Bruno Mesz (Argentina). Multisensorisk kunstner-forsker, musiker
Andreas Barth (Norge). Musiker og instrument-/trommemaker
Erik Fooladi (Norge). Kjemiker, utdannings-/kommunikasjonsforsker, musiker, aroma jockey
Arrangementet/eventet
Arrangementet er satt sammen av flere separate, men beslektede, installasjoner og fremføringer. Publikum vil kunne bevege seg gjennom tre installasjoner på veien mellom parkeringsplassen og konsertlokalet, hvorpå de får oppleve multisensoriske opptredener av kollektivet.
Installasjoner
The rose from outer space (Maria Zegna med Norte y sør collective)
En parfymert videoinstallasjon med duft av en rose dyrket i verdensrommet
Osmosonic study No 1 (Bruno Mesz med Norte y sør collective)
En sono-olfaktorisk installasjon (lyd + lukt)
Rothko rooms (Bruno Mesz med Norte y sør collective)
En sono-olfaktorisk installasjon (lyd + lukt)
Live performancekunst
Epifanía number 7 (Maria Zegna med Norte y sør collective)
En multikunstforestilling (lyd, video, dans, lukt)
Caminata (Maria Zegna)
Kroppslig gestaltning/dans og video
H(2)OT and/or cold || Attack & release (A. Barth og E. Fooladi med Norte y sør collective)
Naturlyd og livemusikk i dialog med dans
Installasjoner
The rose from outer space (Maria Zegna med Norte y sør collective)
En parfymert videoinstallasjon med duft av en rose dyrket i verdensrommet, om den alkymistiske vekselvirkningen mellom den indre og ytre verden. Parfyme, bevegelse og lyder er eteriske og flyktige materialiteter, manifestert i spor etterlatt av kropper.
Osmosonic study No 1 (Bruno Mesz med Norte y sør collective)
En sono-olfaktorisk installasjon (lyd + lukt) som undersøker om, og hvordan, duft/duftomgivelser modulerer lydlige opplevelser.
Rothko rooms (Bruno Mesz med Norte y sør collective)
En sono-olfaktorisk installasjon (lyd + lukt). En lydlig og duft-atmosfære som inneholder kontrasterende lydlige og “luktlige” mikroatmosfærer; en slags sensoriske Matrjosjka-dukker.
Live performancekunst
Epifanía number 7 (Maria Zegna med Norte y sør collective)
En multikunstforestilling (lyd, video, dans, lukt) om deling av sanseminner og emosjoner, substanser og gjenstander, som inkarnerer erindring og følelse. Ulike materialiteter akkumuleres, som sedimenter av etter en tidligere konsert på Nord-Vestlandet i Norge med Norte y sør og forskerne/kunstnerne Mari Sandell (Fin), Anu Hopia (Fin), Per og Irene Moneeo (Sve). Performative handlinger, musikalske og koreografiske gester, levninger fra begivenheten (kostymer, sko, aromaer, partiturer, notater): «Den dagen, på konserten, opplevde jeg en åpenbaring: Jeg forsto at rom er levende.»
Caminata (Maria Zegna)
Kroppslig gestaltning/dans og video hvor jeg bøyer hodet mot jorden og skaper en kroppslighet som et minne om min stamfar/-mor som gjeter, jordbruker, og muldyret hennes.
H(2)OT and/or cold || Attack & release (A. Barth og E. Fooladi med Norte y sør collective)
Naturlyd og livemusikk i dialog med dans i tre satser. Når du heller i en kopp vann kan de aller fleste, bare fra lyden av vannet som skjenkes, avgjøre om vannet som helles er varmt eller kaldt. Selv om vi vet at lyden av varmt vann er annerledes enn kaldt, og vi vet litt om hva som karakteriserer disse lydene, vet vi ikke nøyaktig hvorfor varmt og kaldt vann høres ulike ut. Det er et paradoks at vi som mennesker har tilegnet oss så mye kunnskap og gjort store teknologiske fremskritt, mens vi fremdeles ikke vet hvorfor det å helle en kopp kaldt vann høres annerledes ut enn et varmt.
Om utøverne/kunstnerne
María Zegna, transfaglig kunstner. Utøver og skaper av Nueva Emocionalidad, hennes egen estetikk og språk.Studier i humaniora ved Universitetet i Buenos Aires (MSc). Prisbelønt ved 110th National Exhibition of Visual Arts (Argentina).Verkene hennes har blitt presentert på CETC (Experimental Center of the Colón Theatre, Buenos Aires), ICA (Institute of Contemporary Arts, London), Kunsthalle (Düsseldorf), Earport (Duisburg), Reid Hall (Paris), Bicentennial House (Buenos Aires), Recoleta cultural center (Buenos Aires), San Martín cultural center (Buenos Aires), Fundación Osde (Buenos Aires), MAR (Museum of contemporary art, Mar del Plata, Argentina), Santa Cecilia’s Hall (Edinburgh), med flere. Kunstperformancevideoer presentert ved Miami Art Week 2019, ICA London, MAR, Teatro Cervantes (Buenos Aires), Distat Terra Festival (Patagonia). Utendørs-/naturperformance ved Atlanterhavet Uruguay og USA, fjorder ved Volda (Norge), Rio Negro, Parana-deltaet, Patagonia-ørkenen, Chacra Uruguay, Den blå lagune (Island), Seinäjoki-skogen (Finland). Urbane intervensjoner på Kungsträdgården T-banestasjon i Stockholm, Miami Art Week 2019, Lauttasaari T-banestasjon i Helsingfors, Kone Foundation (Helsingfors), Obelisco Porteño, Little Haiti (Miami) og Jensaløda (Norge).
Bruno Mesz er kunstner-forsker og akademiker ved Universidad Nacional de Tres de Febrero (Argentina). Han studerte matematikk ved Universitetet i Buenos Aires (MSc) og musikk ved National Conservatory of Music (Nat.Prof.Music). Hovedforskningsinteresser er multisensorisk persepsjon, kryssmodale korrespondanser og matematisk musikkteori. Nylige publikasjoner: Taste and sound. In Handbook of molecular gastronomy, (CRC Press 2021), design av multisensoriske forestillinger og installasjoner, vist på Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum (New York), Museum of the City of New York, MALBA Museum (Buenos Aires), Immigration Museum (Buenos Aires), International Tango Festival of Buenos Aires, BIENALSUR (Buenos Aires), Andreani Foundation (Buenos Aires), Miami Art Week 2019, Loop Barcelona 2019, med flere. Var med og organiserte det første internasjonale Symposium on Neuroscience and Wine i Barcelona (2018). Pianist med spesialisering i samtidsmusikk, konserter både som solist og med internasjonale ensembler.