Jernbanehistorisk seminar

Tradisjonen tro, inviterer Vestfoldmuseene til Jernbanehistorisk seminar på Eidsfoss. Dette var endestasjon for den smalsporede banen fra Tønsberg fra 1901 til 1938, og Eidsfoss verk var i mer enn 70 år, blant landets største produsenter av jernbanevogner. Seminaret foregår i Jernverksmuseets sidebygning Snekkerverkstedet, der tredelene til Eidsfossvognene ble laget. Her åpnet museumsutstillingen Fremtidstoget i fjor, og den forteller akkurat om jernbanens betydning for Eidsfoss og Eidsfoss’ betydning for jernbanen. Fra klokken 14 kan du høre et interessant foredrag om Rjukanbanen og så får vi høre om det omfattende arbeidet med å gjenskape modeller av vognene og stasjonen i utstillingen. Etter det inviteres deltakerne med på en tur til Eidsfoss kirke med lokalhistoriker og guide Fred Nordseth. Her har han og andre frivillige gjenskapt en liten bit av smalsporbanen til Tønsberg, som åpnes til musikk av Vestfossen mannskor.

Seminaret starter kl 14, og det koster 100,- å komme inn. 

Rjukanbanen – nerven i verdensarven
Industri og kommunikasjon henger nøye sammen. Hvordan og hvorfor ble Rjukanbanen bygd? I forbindelse med industrietableringen på Rjukan hadde Norsk Hydro behov for et godt transportsystem. Hvilke utfordringer innebar det at deler av transportåren gikk på ferger over Tinnsjøen? Hør Dr.phil. Guro Nordby, førstekonservator ved Norsk Industriarbeidermuseum fortelle om hvordan arbeidet med banen ble planlagt, om arbeidsulykker, konflikter underveis og feilslåtte varetransporter.
Guro Nordby disputerte med avhandlingen «Rjukanbanen – betydning, materialitet og tilstedeværelse i 2020.

Foredrag med Guro Nordby, førstekonservator på NIA

Arbeidet med å gjenskape modellene i utstillingen

Etter en liten pause kommer Styrkar Bråthen og hans samarbeidspartner Arild Tangerud, for å fortelle om arbeidet med modellene i utstillingen Fremtidstoget i Snekkerverkstedet. Modellene er basert på vogner fra den tiden Eidsfoss verk var en stor norsk godsvognprodusent. Mer enn ti vogner ble i den forbindelse gjenskapt av de to. Det samme ble Eidsfoss stasjon, selve kronjuvelen i utstillingen.

Åpning av Tønsberg-Eidsfos-traséen

Lokalhistoriker Fred Nordseth, inviterer etter foredragene, deltakerne til åpning av den nyryddete traseen til Tønsberg-Eidsfossbanen, som går fra Eidsfoss kirke. Klokka 17 åpnes traseen av ordfører Elin Gran Weggesrud, og Vestfossen mannskor stemmer i med sang. Nordseth forteller om arbeidet med stien og historier fra Tønsberg-Eidsfossbanens tid. Grillen på turstiens «endestasjon» fyres opp hvis det er oppholdsvær. Ta med grillmat og sitteunderlag.